Our source of knowledge is

           PCB experience since 1975

COVID-19 Information (2020-06-09)


Hur påverkar pandemin transporter av mönsterkort?

Globalt är flygfraktkapaciteten c:a 74% mot vanligt, medan rutten Asien till Europa just nu
ligger på c:a 90%. Detta mätt under Maj (jämfört med Maj 2019 ). Då inkluderas både "wide body passengers"och vanligt fraktflyg.
Trots att det till synes är bra tillgång till kapacitet på flyg från Kina, vet vi samtidigt att
många länders myndigheter bygger lager med sjukvårdsmatriel inför en eventuell andra våg
av epidemin. Detta tillsammans med Kinas utökade kontroller på PPE (personal protection equipment) påverkar det tillgång och transittider kraftigt.

Även om pandemin verkar ha kulminerat i Europa och Asien, kommer effekterna av den få
långvariga effekter och variationer på tillgång och pris på flygfrakt. Speciellt när många
länder i Europa nu öppnar upp sina ekonomier och efterfrågan ökar.
Då Multi-Teknik har logistik och kvalitetscenter i både Kina och HongKong arbetar vi
frenetiskt, vecka för vecka, med att styra gods efter tillgång och efterfrågan. Avtal med stora fraktbolag säkerställer också att vi inte blir nedprioriterade när tillgången skall fördelas.


Tillverkning av PCB i Kina
Våra fabriker i Kina har nu en snittkapacitet på c:a 90% och är ökande.
En viss förskjutning i leveranstid märks främst på stora volymer och är mestadels backlog     
i fabrikerna sedan Kina gjorde sin stora lockdown i början på epidemin. Vi ser förnärvarande
ett snitt på +5arb.dagar för större volymer.
För prototyper och snabbserier är vi är uppe i full kapacitet och har i stort sett inga förlängda leveranstider.

Tillverkning av PCB i Europa
För prototyper tillverkade inom Eu och för pastastenciler är vi uppe i full kapacitet och
endast någon dag extra för frakt som kan tillkomma.